Amsterdam Schiphol, overlast, CO2 en groene taxi

Schiphol wil ondanks de CO2 problemen en geluidsoverlast maar blijven groeien. Dick Benschop, de topman van Schiphol, gaat dinsdag 11 februari 2020 in gesprek met de bewoners om Schiphol.

Vliegtuig-op-Amsterdam-Schiphol-Airport

Felle tegenstander

Het gesprek zal plaats vinden bij een felle tegenstander van de groei, Mirella Visser. Zij zal met vele bezwaren komen die samen met andere bewoners uit de omgeving tot stand zijn gekomen. Haar boodschap is duidelijk: “Stop de overlast!”

In een artikel geschreven door luchtvaart verslaggever Doran Sajet is te lezen hoe de Schipholtopman in gesprek probeert te gaan met de vele tegenstanders.

Meer verzet is logisch

Het is natuurlijk ook logisch dat er steeds meer verzet komt tegen de uitbreiding van de luchthaven Schiphol. In deze tijden met CO2 reductie kan het gewoon niet meer dat een luchthaven gaat uitbreiden. Burgers voelen de maatregelen van het kabinet in hun portemonnee en mogen straks niet harder dan 100 kilometer rijden. Aan de andere kant staat er de opening van luchthaven Lelystad in de planning.

Overlast lawaai door vliegtuigen

Ook het lawaai wat de luchtvaart met zich meebrengt zorgt natuurlijk overal voor veel overlast. Natuurlijk kan je zeggen: dan had je maar niet bij Schiphol moeten gaan wonen. Maar ja, zoveel jaar geleden was er lang niet zoveel vliegverkeer als tegenwoordig, dus logisch dat mensen echt in verzet gaan komen.

Groene Tesla taxi’s op luchthaven Schiphol

Luchthaven Schiphol probeert wel wat aan de uitstoot te doen maar niets kan op tegen de uitstoot van een vliegtuig. Ook niet de vloot Schiphol taxi‘s die elektrisch rijdt.  Het elektrisch rijden is natuurlijk ook lang niet zo “schoon” als het lijkt.

Wat dacht je van de uitstoot CO2 tijdens de fabricage van de accu’s en later weer de afbraak. En de stroom, is die wel zo groen? Zeker als heel Nederland op het elektrisch rijden zou overstappen, loop je tegen problemen aan zoals hoe je aan groene stroom komt en de infrastructuur om de auto’s op te laden die niet toereikend is.

Wij blijven nog wel even Diesel rijden

Voor taxibedrijven is het gewoon te vroeg om over te stappen op elektrisch rijden. Op Schiphol hebben de daar rijdende Tesla’s dat wel bewezen. Problemen met de auto’s zelf alom, omdat er natuurlijk lange afstande gereden worden.

Opladen omzet verlies Schipholtaxi

Ook het steeds weer moeten opladen geeft problemen want tijd kost geld voor een taxibedrijf. Elk uur dat er wordt stil gestaan aan een laadpaal kunnen zij immers geen ritten rijden vanaf de luchthaven. Buiten deze problemen kan er niet veel bagage mee in de taxi en moeten ze grote ritten nu doorgeven aan diesel rijders.

Gemeente Amsterdam wil 100% over op het elektrisch rijden

Hetzelfde probleem met bagage en het elektrisch rijden geldt voor een taxi naar Schiphol. De gemeente Amsterdam stimuleert, of beter gezegd, zet de branche onder druk om over te stappen op elektrisch rijden. Zo zijn er al taxistandplaatsen die alleen toegankelijk zijn voor deze elektrische voertuigen. De andere rijders krijgen steeds minder ruimte om het klanten op te pikken in de hoofdstad.